Motoryzacja

Zaczep do przyczepy – co trzeba wiedzieć?

Pomimo tego, że coraz częściej decydujemy się na ciągnięcie różnego rodzaju przyczep – towarowych, lawet oraz przyczep kempingowych własnym samochodem, to rzadko kiedy przywiązujemy należytą uwagę do połączenia pomiędzy pojazdem, a ciągniętą przyczepą. Co powinniśmy wiedzieć o zaczepie do przyczepy?

Wszelkie rozważania na temat połączenia przyczepy i pojazdu należy zacząć od tego, że od jakości połączenia i jego prawidłowości zależy bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jakiekolwiek nieprawidłowości w tym zakresie mogą skutkować nie tylko nieodpowiednim zachowaniem się przyczepy na drodze, ale również jej całkowitym odczepieniem się od pojazdu. O ile w przypadku wyposażenia przyczepy w hamulec najazdowy po zerwaniu połączenia powinien on się uruchomić automatycznie i spowodować zmniejszenie prędkości przyczepy, tak w przypadku przyczepy bez takiego hamulca, zatrzyma się ona na innych uczestnikach ruchu drogowego, drzewie lub w rowie.

Zaczepy do przyczep

Zaczepy do przyczep firmy https://unitrailer.pl/pol_m_Zaczepy-i-zawiasy-do-przyczep-154.html należy nie tylko zapiąć na kulę haka, ale również za każdym razem upewnić się, że połączenie jest prawidłowe poprzez przynajmniej kilkukrotne szarpnięcie za zaczep. Jeżeli zaczep przyczepy oraz kula haka nie są zużyte i zachowują wskazane przez producenta wymiary, to powinniśmy być spokojni o podróż z przyczepą.

Co zawodzi?

Co jednak najczęściej zawodzi w przypadku połączenia przyczepy z pojazdem holującym? Przyczyny możemy podzielić na kilka grup, a to między innymi związane z działaniem użytkownika, hakiem lub zaczepem. Wbrew pozorom wszystkim przyczynom można przeciwdziałać przywiązując należytą uwagę do stanu kuli haka, zaczepu przyczepy, jak i ze starannością zapinając cały zestaw.

Zużycie się kuli haka i zaczepu

Najczęściej do samoistnego wypięcia się przyczepy mamy do czynienia w przypadku zbytniego zużycia się kuli haka holowniczego oraz uszkodzenia zaczepu przyczepy. Warto pamiętać o tym, że oba te elementy są elementami typowo eksploatacyjnymi, które zużywają się w czasie eksploatacji – tak jak klocki hamulcowe czy przeguby w samochodzie.

Podsumowując, o połączenie pomiędzy przyczepą, a holującym ją samochodem należy dbać przez cały okres eksploatacji zestawu – nie tylko systematycznie smarować połączenie, ale również sprawdzać wymiary minimalne konkretnych elementów oraz obserwować je pod względem możliwości pojawienia się pęknięć, uszczerbków i innych uszkodzeń mechanicznych oraz wynikających ze zmęczenia materiału. Wymiana zaczepu przyczepy to przeważnie kilkadziesiąt złotych oraz pół godziny pracy.